نحوه پرداخت خسارت خودروهای گران قیمت (نامتعارف)در بیمه ثالث
اخبار و مطالب مهم در مورد بیمه

در این مطلب با فرمول جدید خسارت خودروهای نامتعارف طبق آخرین تغییرات آشنا می شویم.


در جامعه امروزی ما هر روز زندگی‌ ماشینی رو به‌ افزایش است و با توجه به افزایش مصرف خودرو برای تردد وقوع تصادف اجتناب‌ناپذیر است. البته با رعایت بیشتر قوانین راهنمایی‌ و رانندگی و حقوق‌ دیگران می‌توان احتمال تصادف را کاهش‌ داد اما به صفر نمی‌توان رساند!

بیمه‌ خودرو برای جبران خسارت‌های ناشی‌ از تصادف بهترین راهکار است.

اما طبق قوانین بیمه ای محدودیت‌هایی هم وجود دارد.

بعضی از قطعات بدنه خودروهای‌لوکس مثل چراغ، آینه و یا گل‌گیر آنها از کل قیمت خودروهای معمولی گران‌تر است.

و این مسئله علاوه بر رانندگان، شرکت های بیمه را نیز تحت تاثیر قرار داده.

از این‌رو به‌تازگی شورای‌عالی‌بیمه فرمول‌محاسبه‌خسارت‌ تصادفات با خودروهای نامتعارف را که توسط دیوان‌ عدالت‌ اداری ابطال‌شده‌بود، اصلاح کرد.


فرمول جدید خسارت خودروهای نامتعارف

تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری

براساس تبصره ۳ ماده ۸ قانونبیمه اجباری خسارات وارد بر شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ خسارت مالی دارندگان وسایل نقلیه در حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف قابل جبران خواهد بود. براین اساس خودروها به طور کلی به دو دسته «متعارف» و « غیرمتعارف » تقسیم بندی شده‌اند که برای مثال امسال قیمت خودروهای متعارف کمتر از ۱۸۰ میلیون تومان (نصف دیه مرد مسلمان در سال ۹۸) و در سال ۹۹ معادل ۲۲۰ میلیون تومان ، و خودروهای غیرمتعارف نیز بالاتر از این رقم است.

سقف ارزش خودروهای متعارف با توجه به تعیین میزان دیه سال ۹۹ و همچنین نرخ بیمه در سال ۱۳۹۹ از ۱۸۰ به ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

خسارت خودروهای متعارف به طور کامل قابل جبران است.

اما خسارت خودروهای نامتعارف براساس‌ قاعده‌ تناظر تا سقف نصف‌دیه‌مرد مسلمان توسط مقصر و شرکت‌ بیمه جبران می‌شود.

تبصره ۴ ماده ۸ قانون جدید بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ :

منظور از خودرو متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه‌ درصد سقف‌ تعهدات‌ بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود باشد. به زبان ساده‌تر حداکثر خسارتی که مالک یک خودرو گرانقیمت در تصادفات می‌تواند از مقصر حادثه بابت خسارت وارده مطالبه نماید ۱۸۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ و در سال ۹۹ معادل ۲۲۰ میلیون تومان است (نصف دیه در ماه‌های‌ حرام) حتی اگر خسارتی که به خودروی وی وارد شده بیش از این عدد باشد.

فرمول جدید خسارت خودروهای نامتعارف

شورای عالی بیمه در جلسه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ و در اجرای ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری ایران «دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت موضوع تبصره‌های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» را اصلاح کرد.

جزئیات اصلاحات به شرح زیر است:

۱- کلمه «معادل» مندرج در بند(۲) ماده(۱)، به عبارت «کمتر از» تغییر می‌کند.

۲- قبل از عبارت «بیشتر از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی» مندرج در بند(۳) ماده(۱) عبارت «معادل یا» اضافه می‌شود.

۳- ماده(۲) نیز به شرح ذیل اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده ۲ – بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه، خسارت مالی وارده به خودروی نامتعارف را صرفا تا میزان خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث پرداخت خواهد کرد.

در تبصره اول این ماده نیز آمده است:

کارشناسان ارزیاب خسارت شرکت‌های بیمه و ارزیابان خسارت موضوع ماده(۳۹) قانون مکلفند در مواردی که قطعات انواع گرانترین خودروهای متعارف اختلاف قیمت دارند، گران‌ترین آن را ملاک قرار دهند.

در تبصره دوم این ماده نیز تاکید شده است:

در مواردی که خودروی نامتعارف دارای قطعاتی است که نمونه آن در خودروی متعارف موجود نیست، ملاک ارزیابی، قیمت قطعه مشابه آن در گرانترین خودروی متعارف خواهد بود.

۴- عبارت «ارزیابان خسارت» مندرج در ماده ۳ به عبارت «کارشناسان ارزیاب خسارت شرکت‌های بیمه و ارزیابان خسارت موضوع ماده ۳۹ قانون» تغییر می‌یابد.

این مصوبه برای اجرا توسط غلامرضا‌ سلیمانی رئیس‌ کل‌ بیمه‌ مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است.

کلیه حقوق این سایت متعق به نمایندگی 2057 بیمه میهن می باشد