شاید تاکنون بارها اصطلاح سامانه سنهاب را دیده یا شنیده باشید. حدس میزنید که برحسب روال سازمانها، این کلمه مخفف عبارت طولانی باشد. صد البته حدس شما درست است. در این مقاله می خواهیم به سوالاتشما درباره سامانه سنهابپاسخ دهیم: سنهاب بیمه مرکزی چیست؟ سنهاب مخفف چیست؟ سنهاب نمایندگان بیمه چه کاربردی دارد؟ و سوالاتی که شاید درباره سنهاب به ذهنتان رسیده باشد… پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.
اول شما را در موقعیت قرار دهیم: شاید برایتان پیش آمده که تاریخ انقضای بیمهنامه خود را فراموش کرده باشید؛ شاید بخواهید در جریان حادثهای از میزان پوشش خسارت بیمهنامهای مثل بیمه بدنه یا شخص ثالث خودروی خود مطلع شوید. همانطور که میدانید، اگراز تاریخ سررسید انقضای بیمه نامه بدنه و ثالث بگذرد، علاوه بر محدودیت در پوشش های مالی، جریمههایی نیز به شما تعلق میگیرد. در چنین شرایطی، دانستن میزان اعتبار بیمه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
گاهی نیز میخواهید برای زندگی و هزینهها پیش بینیهایی داشته باشید. دانستن تاریخ سررسید انقضای بیمه نامه در مدیریت مالی شما ضروری است. شما قبل از سررسید، برنامهریزی مالی کرده و سپس نسبت به تمدید بیمهنامه اقدام مینمایید. در دنیای آنلاین و پر مشغله امروز که استفاده از یادداشتهای کاغذی جای خود را به نوتیفیکشنها و سامانه ها دادهاند، سازمانها به ساده سازی و تسریع فرآیندها از طریق سامانهها و اپلیکیشنها روی آورده اند.
بیمه مرکزی در ابتدا، با حذف کاغذ قدم در راه تسریع فرآیندهای بیمهای گذاشت. هیچ نرم افزار مکانیزه نظارتی در صنعت بیمه وجود نداشت.واحد فاوای بیمه مرکزی، طراحی و پیادهسازی سامانه ای برای تسهیل کار بیمهگزاران و نظارت بهینه بر صنعت بیمه با عنوان سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) را از دی ماه ۱۳۹۰ در دستورکار خود قرار داد. در حال حاضر، شالوده اصلی طرح سنهاب طراحی شده و در دسترس بیمهگزاران است. سامانه سنهاب، اطلاعات سامانه یکپارچه اقتصادی کشور را با اطلاعات صنعت بیمه تبادل میکند.
در دامنه اختیارات و وظایف بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) تهیه اطلاعات، تدوین دادهها و گزارشهای موسسات فعال در صنعت بیمه ایران
۲) انجام بیمههای اتکایی اجباری
۳) تنظیم بازار نمایندگی و واسطهگری بیمه
۴) قبول یا واگذاری بیمههای اتکایی به موسسات بیمه داخلی یا خارجی
در راستای اهداف یاد شده، سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران “سامانه سنهاب” را به منظور آسان سازی فرایند استعلام گیری بیمهنامه ها و بررسی اصالت نمایندگان بیمه مطرح کرد.
قبل از آن که به سیستم سنهاب بیمه مرکزی بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی درباره خود سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. این سازمان به صورت شرکت سهامی با هدف تنظیم و هدایت امور بیمه ای ایران و حمایت از حقوق بیمه گزاران و شرکتهای بیمه و اعمال نظارت دولت بر امور بیمه ای درسال۱۳۵۰تاسیس گردید.
سامانهسنهاب که مخفف”سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه” است، به گردآوری اطلاعات و فراهم سازی امکان نظارت و هدایت صنعت بیمه میپردازد. هدف اولیه ایجاد چنین سامانهای، ایجاد پایگاه دادهای آمار و اطلاعات شرکتهای بیمه و دسترسی آسان دستگاههای نظارتی و وزارت اموراقتصادی و دارایی به اطلاعات عملکرد شرکتهای بیمه گزار بود، ولی، در طول مسیر طراحی و توسعه سنهاب، دامنه ماموریت آن بسط یافت و هدف جمع آوری اطلاعات و نظارت و هدایت شرکت های بیمه و حتی بیمه گزاران لحاظ شد.
سازمان بیمه مرکزی اهداف مختلفی را برای طرح سنهاب مدنظر قرار داده است که برخی از آنها به شرح زیر هستند:
الف) درج کد یکتا بر بیمه شخص ثالث جهت نظارت بر عملیات صدور بیمهنامه ثالث و نظارت بر نمایندگان، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکتهای بیمهگر
ب) صحت و شفافیت اطلاعات صنعت بیمه که امکان دادهکاوی و تحلیل و نتیجه گیری های دقیق را در پی دارد.
ج) قابلیت ارائه گزارشهای سفارشی برای مدیریت ارشد سازمان ها
د) تولید مکانیزه سالنامه آماری بیمه مرکزی به صورت آنلاین و پی دی اف دربرگیرنده صفر تا صد شرکتهای بیمه در مقایسه با خودشان و جهان
ه) وجود زیرسیستم مکانیزه برای ثبت شکایات مردم: که با پیامک به آن ها کد رهگیری داده می شود. این شکایتها در داخل کارتابل و کاملا مکانیزه در اختیار واحد رسیدگی به شکایات بانک مرکزی قرار می گیرد.
و) جامعیت اطلاعات ، دقت و امنیت بالا ، خطای اندک ، پاسخگویی به موقع
ز) امکان ارائه سرویسهای ارزش افزوده به بیمهگزاران و شرکتهای بیمهای
ح) ارائه گزارشها و دادههای مورد نیاز به وزارت امور اقتصاد و دارایی
تا کنون، امکان استعلام بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه در سامانه سنهاب فراهم شده است. بیمهگزاران از طریق پرتال بیمه مرکزی با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده و کد ملی خود نسبت به استعلام اصالت بیمهنامهها اقدام میکنند. شاید بپرسید نحوه عملکرد سامانه چگونه است.از آن جا که هر یک از شرکت های بیمه پس از صدور بیمهنامه در تمام رشتهها باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند، افراد میتوانند با ارجاع به سامانه سنهاب صحت بیمهنامه های خود را کنترل نمایند.
امکان استعلام صحت بیمهنامه از دو طریق پرتال مرکزی (www.centinsur.ir) و سامانه پیامک به شماره تلفن ۳۰۰۰۲۶۲۱ فراهم شده است:
امکان استعلام بیمه خودرو از طریق پیامک با استعلام سنهاب
الف ) استعلام از طریق شماره بیمه نامه
#شماره بیمه نامه چاپ شده*کدملی بیمه گذار*۱
ب)استعلام از طریق کد یکتا :
#شماره یکتای بیمه نامه*کدملی بیمه گذار*۱
با وارد سازی کد یکتا و کد ملی امکان استعلام گیری برایتان مقدور است؛ ولی محدودیتی وجود دارد: کد یکتا مربوط به همه بیمهها نیست. فقط در بالای بیمهنامههای جدید کد یکتا نوشته شده است.
ثانیا، دقت نمایید که سیم کارت باید به نام شخص بیمه شده باشد؛ در غیر این صورت، امکان استعلام از این طریق وجود ندارد.
بیمهگزاران میتوانند با مراجعه به سایت بیمه مرکزی، تمام بیمهنامههایی را مشاهده نمایند که تاکنون به نامشان صادر شده است. برای استعلام بیمهنامه های خود:
اطلاعات مفید دیگری که با استفاد از سایت سنهاب قابل پیگیری است، اسامی نمایندگیهای مجاز است:
https://www.centinsur.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=173
و وارد صفحه زیر شوید :
با انتخاب گزینه ” اسامی نمایندگان بیمهای مجاز ” ، اطلاعات نام ، نشانی و اطلاعات تماس و … نمایندگیهای مجاز جهت خریدهای مطمئن در دسترس قرار میگیرد. تمام اطلاعات، مقررات و آییننامههای نمایندگیهای شرکتهای بیمهگر بررسی شدهاند. بیمه مرکزی به نمایندگیهای شرکتهای بیمه کد سنهاب اختصاص داده است. به بیان دیگر، همه نمایندگیهای مجاز بیمه مندرج در سامانه سنهاب، شناسنامه وتاییدیه بیمه مرکزی دارند.
بیمهگزاران برای استعلام اصالت بیمهنامههایی نظیر بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، اعتبار و بررسی اصالت نمایندگیهای مجاز بیمه به سایت سنهاب مراجعهمیکنند.